-
Oplysninger om anvendelse og opbevaring af persondata
I det følgende kan du læse mere om, hvordan Huslejenævnet- og beboerklagenævnets sekretariat i Vejen Kommune behandler dine personoplysninger.
Hvis du er administrator, advokat, lejerforening, retshjælp el.lign., er du ansvarlig for at orientere din klient om Kommunens anvendelse og opbevaring af persondata.Hvilke oplysninger indsamles, og hvad bruges de til
Idet du, din lejer eller udlejer/boligforening har klaget til Husleje- eller Beboerklagenævnet og du er berørt af den tvist, behandler vi personoplysninger om dig.
For at kunne varetage sagsbehandling i forbindelse med behandlingen af sagen i husleje- eller beboerklagenævnet behandles en række personoplysninger om dig. Da kommunen er underlagt Offentlighedsloven og Forvaltningsloven, skal vi journalisere de oplysninger, som har betydning for behandlingen af din sag.
Huslejenævnet eller beboerklagenævnet behandler personoplysninger om dig i kategorierne almindelige personoplysninger, cpr.nr og kontaktoplysninger. Desuden vil vi indhente relevante oplysninger fra Teknik og Miljø i Vejen Kommune, andre offentlige registre eller myndigheder, hvis det er nødvendigt for behandlingen af sagen.
Vi vil også indhente oplysninger hos modparten eller flere oplysninger hos dig selv. Relevante oplysninger er forhold om dine boligforhold.
Oplysninger – bortset fra dit cpr.nr. eller evt. andre fortrolige oplysninger – bliver videregivet til modparten eller dennes repræsentant i forbindelse med orientering og partshøring af modparten.
Dette gør vi for at kunne få sagen oplyst og behandle sagen efter gældende lovgivningen.
Derudover kan dine oplysninger bruges til kvalitetssikring af vores sagsbehandling, sagsopfølgning mv.
Når Husleje eller beboerklagenævnet behandler dine personoplysningerne sker det med hjemmel i artikel 6, stk. 1, litra c i Databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679 af 27. april 2016). Behandling af oplysning om cpr-nummer sker på baggrund af databeskyttelsesloven §11 (lov nr. 502 af 23. maj 2018).
Vores behandling sker på baggrund af Almenlejeloven lovbekendtgørelse nr. 890 af 4. 21. juni 2022, lejeloven nr. 341 af 22. marts 2022 og Lov om boligforhold nr. 342 af 22. marts 2022 samt bekendtgørelse af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021).Kontaktoplysninger på dataansvarlig.
Den dataansvarlige er Vejen Kommune, Sekretariat, som kan kontaktes på digital post via borger.dk, digital post via virk.dk eller telefonnr. 79 96 60 62.
Hvis du har spørgsmål til Vejen Kommunes generelle behandling af personoplysninger, er du velkommen, til at kontakte Vejen Kommunes databeskyttelsesrådgiver på digital post til via borger.dk, digital post via virk.dk eller 79 96 60 34.Opbevaring af oplysninger
Dine oplysninger opbevares i vores fagsystemer. Det er kun de medarbejdere, der har en saglig, arbejdsmæssig grund, der må behandle dine personoplysninger.
Sager i Husleje- og beboerklagenævnet gemmes i 5 år efter sagen er afsluttet. I den periode opbevarer vi oplysninger i vores journaliseringssystem.Dine rettigheder
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte os og få oplysninger om:- Retten til indsigt
- Retten til berigtigelse
- Retten til sletning
- Retten til begrænsning
- Retten til indsigelse
- Retten til dataportabilitet
Klage
Du har mulighed for at klage over vores behandling af personoplysninger om dig til Datatilsynet via e-mailadressen dt@datatilsynet.dk. Se yderligere kontaktoplysninger og mere om klageadgang her: www.datatilsynet.dk -
Har du spørgsmål til persondatabehandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver
Telefon 79 96 60 34
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som borger
Send Digital Post til Databeskyttelsesrådgiver som virksomhedKommunens Databeskyttelsesrådgiver
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personoplysninger. På www.datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.
Gem forløbet til genoptagelse
Gem forløbet til genoptagelseDer er problemer
Info
Her kan du indbringe en sag for Huslejenævnet.Det er vigtigt, at der er tale om en tvist. Det betyder, at du har forsøgt at løse problemet med modparten og at I stadig er uenig.
Huslejenævnet behandler tvister vedrørende
- Boligens stand ved indflytning
- Huslejens størrelse
- Varsling af lejeforhøjelse og opsigelse
- Vedligeholdelse af det lejede
- Forbrugsregnskaber
- Betaling til fællesantenner
- Overtrædelser af husorden
- Fraflytningsregnskabet herunder
- Boligens stand ved indflytning
- Istandsættelse ved fraflytning
- Tilbagebetaling af depositum
- Forbrugsregnskaber
Sagsforløb
Den skriftlige klage sendes inden en uge til modparten til udtalelse (partshøring). Modparten får 14 dages frist, men kan søge om frist forlængelse. Modpartens høringssvar sendes til dig til udtalelse (partshøring) med en frist på en uge. Dette fortsætter indtil sagen er ordentlig oplyst og der ikke fremkommer nye oplysninger.Nogle gange foretager Huslejenævnet besigtigelse af lejemålet, hvor begge parter får mulighed for at deltage. Herefter behandler nævnet sagen og træffer afgørelse på et møde. Efterfølgende får begge parter en skriftlig afgørelse.
Korrespondance fra nævnet bliver sendt til dig via Digital Post.